مرحوم حاج اسدالله زارع

مداح اهل بیت علیهم السلام جانباز بسیجی حاج اسدالله زارع دی ماه سال 1344 در یک خانواده مذهبی و کارگری به دنیا آمد. او اولین پسر خانواده بود.ازکودکی با قرآن و معارف اهل بیت آشنا شد و صدای زیبای و دلنشین ، او را به مسیر قرائت قرآن کشید.نغمه داودی این ذاکر اهل بیت در هنگام قرآئت قرآن همه را به وجد می آورد و اوج این شعف در خواندن آیات سوره تکویر بود. اذ الشمس کورت و اذا النجوم انکدرت ....تمام سوره را با یک نفس قرائت مینمود و مستمعین با فریاد الله الله او را تشویق میکردند.

 او بعد از پیروزی انقلاب و با تاسیس بسیج مستضعفین به عضویت این نهاد درآمد و از اعضای فعال پایگاه شهید چمران(مسجد حضرت ابوالفضل) شهرری بود. حاج اسدالله به مدت چند سال هم معاون این پایگاه بود.با شروع جنگ تحمیلی و شهادت عزیز ترین جوانان این کشور که در جبهه های نبرد به شهادت میرسیدند و در شهرها من جمله شهرری تشییع می شدند این قاری خوش صدای قرآن با قبول مسوولیت در مجالس ترحیم شهدا خود را وقف نمود او میگفت حالا که سن و سال ما اجازه حضور در صحنه های دفاع از کشور اسلامی را نمیدهد لا اقل در حد توانمان در خدمت آرمانهای شهدا باشیم و در کنار مداح شهید سید علی سادات زواره مجالس ترحیم شهدا را اداره میکردند. حاج اسدالله ، قرائت قرآن و شهید زواره هم مداحی مجلس را به عهد داشت. در آن زمان مداحانی هم بودند که برای اداره این جلسات مبالغی بالایی را در خواست و دریافت میکردند و این سبک حضور خودجوش این جوانان با انگیزه در برپایی مجالس شهدا در سالهای 59 و60 در جای جای کشور نقطه عطفی در ستایشگری اهل بیت علیه السلام بود.فضای آنروز کشور نیازمند شور و نشاط و تشویق جوانان به جبهه های نبرد بود حضور مداحان نوجوان که پرورش یافته   انقلاب امام بودند در پایگاههای بسیج و تشکیل هیئت های مذهبی و حضور در منازل شهدا و پراکندن روحیه ایثارگری و شهادت طلبی بین جوانان وظیفه نانوشته ای برای مداحان نوپا و تازه کار بود.

حاج اسدالله که به قرائت قرآن مشهور بود به مرور به کسوت مداحی اهل بیت درآمد.و برای اولین بار در تشییع شهید احمد بیابانی نوحه خوانی را شروع کرد . اجرای زیبا و کم نقص این جوان 17 ساله که جثه کوچک و قدی کوتاه داشت همه را حیرت زده کرد و همه فهمیدند این قاری نوجوان یک مداح توانمند هم هست.

 حاج اسدالله یکی از چهره های شاخص مداحان بسیجی در شهرری بود و در مجالس شهدا و هیئت های مذهبی که عطر شهید و شهادت میداد حضور داشت و مسجد ابراهیم خلیل علیه السلام که از مساجد فعال شهرری هست پایگاه این مداح مخلص بسجی بود

حاج اسدالله سال 62 خود را به جبهه رساند و با لشگر حضرت رسول در عملیاتهای مختلف شرکت کرد. و در عملیات والفجر 8 و در فاو بود که یار و همرزم خود مداح اهل بیت شهید سید علی سادات زواره را از دست داد . شهید سید علی مداح گردان عمار بود و حاج اسدالله هم بعد از شهید زواره و شهید حسن شیخ آذزی نگذاشت خلاء وجود این دو عزیز احساس شود و صدای زیبا این رزمنده و نوکر با اخلاص  تا آخر جنگ در گردان عمار طنین انداز بود.

بعد از دفاع مقدس بودند کسانیکه گذشته پر افتخار خود را بو سیدند و به کناری گذاشتند اما این مداح مخلص اهل بیت سنگر دفاع از ولایت را رها نکرد و با حضور در هیئت های مذهبی  که به مناسبت  یادبود شهدا در منازل آنها برگزار میگردید همواره مدافع فرهنگ شهید و شهادت بود.

این جانباز و بسیجی  هیچگاه خود را آلوده دنیا نکرد.او از شهرت فرار میکرد . با توجه به صدمات شیمیایی که در جبهه دیده بود و محدودیتهایی که در تنفسش ایجاد شده بود و مشکل قلبی هم که اضافه شد دیده نشد از زیر بار مسوولیت شانه خالی کند و همواره در سنگر ذاکر و ذاکری برای اهل بیت علیهم السلام پر نشاط و پر توان حاضر بود

گلزار شهدای بهشت زهرا سلام الله علیها هر هفته منتظر دیدار حاج اسدالله و پسرانش بود . او کنار مزار هم سنگرانش می ایستاد و با حسرت به عکسهایشان خیره میشد و در حالیکه اشک هایش را پاک میکرد میگفت خوشا به حال شما که رفتید وبدا به حال ما که ماندیم .

آخرین دیدار ما در گلزار شهدای بهشت زهرا ، مقابل ایستگاه صلواتی قطعه 29 در اولین پنجشنبه ماه رجب و شب لیله الرغائب بود .از راه که رسید به او گفتم"اسد " رفقای ما رفتند و قبرهای گلزار شهدا هم که پر شد .کاری کنیم تا در کنار شهدا جا بگیریم. در حالیکه هم را در آغوش گرفته بودیم گفت : خدای ما هم برزگ است. به او گفتم پنجشنبه آینده شب ولادت امیرالمومنین علیه السلام است قرار است مجلس جشنی در گلزار شهدا ی بهشت زهرا داشته باشیم و شما هم از مداحان این جشن باشید . او با افتخار پذیرفت . شب میلاد علی علیه السلام هر چه  انتظار کشیدیم او به قطعه شهدا نیامد . و خبردار شدیم به مناسبت ولادت مولا و روز پدر بر مزار پدرش در بهشت زهرا(س) حاضر شده و به علت کسالت و دردی که در  سینه احساس میکرد سر قرار نیامده و در شب ولادت امیرالمومنین علیه السلم در مسیر برگشت از بهشت زهرا  قلبش برای همیشه از حرکت ایستاد .

حاج اسدالله زارع در روز ولادت مولایش امیر المومنین علیه السلام بر روی دستان مردم غیور و شهید پرور شهرری تشییع شد و در همسایگی شهدا به خاک رفت.

به نقل از وبلاگ مداحان شهید تهران


لینک های پیشنهادی :

تصاویر منتشر نشده از مرحوم حاج اسدالله زارع

صفحه صدای ماندگار - نواهای برگزیده مرحوم حاج اسدالله زارع